Watski Logo Light
Hakuehdotukset
Näytää Tuotteet
Näytä kaikki

Opas: Maston lasku

Syksyn lähestyessä on aika suunnitella maston lasku ja veneen nosto. Watskin tuotepäällikkö Max on kerännyt parhaat vinkit muistilistalle.

Ennen maston laskemista kannattaa toimenpiteeseen valmistautua mahdollisimman hyvin. Aloita käymällä läpi kaikki vantit, harukset ja muut tuet ja tarkista, mitä työkaluja tarvitset niiden kaikkien irrottamiseen. Varmista, että nämä työkalut ovat helposti saatavilla. Fallit ja trimmiköydet tulee löysätä ja kerättävä niin, että ne eivät ole tiellä. Kaapelit, kulkuvalot ja antennit tulee irrottaa.

Takilan eli rikin koosta riippuen tarvitset avuksesi muutaman henkilön. Liian monta apukättä saattaa pahentaa tilannetta, mutta et myöskään halua että niitä uupuu. Normaalikokoiselle köliveneelle riittää usein 3 henkilöä (4 henkilöä, jos sinulla on keulaharus tai rullafokka). Yksi henkilö käyttää nosturia, yksi henkilö pitää mastoa ja kolmas irrottaa kaikki kiinnikkeet. Jos sinulla on rullafokka tai keulaharus, sinulla on oltava henkilö, joka pitää sitä kiinni ja varmistaa, että se ei vahingoitu.

Jotta kaikki olisi hallittua, tehokasta ja turvallista, on tärkeää panostaa kommunikointiin. Ole mieluusti liioitellun selkeä ja puhu kaikkien kanssa ennen jokaista työvaihetta.

1. Kiinnitä asianmukainen nostohihna maston valmistajan ohjeiden mukaisesti ja kiristä sitä vähän, jotta riki ei kaadu, kun vantteja löysennetään. Nostohihnat eivät kestä hyvin UV-valoa, joten varmista, että ne ovat kunnossa!

2. Vantit ja harukset irrotetaan. Irrotusjärjestys riippuu siitä, minkälainen riki sinulla on. Kun vanttien irroitus on aloitettu, muista liikkua veneessä tavallista varovaisemmin. Liika keinuminen saattaa johtaa siihen, että nosturi vahingoittaa mastoa.

3. Kun kaikki pidikkeet on irrotettu, sido kaikki köydet ja vantit mastoon niin, että mikään ei roiku löysällä. Sama koskee vanttiruuveja.

4. Nyt on aika aloittaa maston nostaminen. Tämän vaiheen aikana yhden henkilön on aina pidettävä mastosta kiinni. Nosto tulee suorittaa rauhallisesti ja jatkuvasti kommunikoiden.

5. Kun masto on nostettu kannen yläpuolelle, kallista mastoa hitaasti laskemalla nosturia, kunnes masto on vaakasuorassa asennossa. On tärkeää, ettei kukaan kävele tai seiso maston alla. Jos nostoköysi tai nosturi rikkoutuu, 30-jalkaisen rikin alle jäämisestä ihminen harvoin selviää.

6. Kun masto on laskettu, suosittelemme, että se asetetaan tukeville pukeille, riisutaan irrotettavat osat ja pestään Turtle Marine Wash-aineella tai Aluminium Cleaner/Restorer -aineella ja viimeistellään Mast Restorerilla tai Aluminium Polishilla. Vanttiruuvit voi käsitellä vanttiruuviöljyllä ja sen voi tehdä joko syksyllä tai keväällä.

Maston talvisäilytyksessä tulee riki pitää kuivana eikä sitä saa altistaa UV-valolle. Tämä suojaa falleja ja muita osia auringon aiheuttamilta vaurioilta. Vanttiruuvit voi viedä säilytykseen kotiin, jotta ne eivät kerää pölyä ja likaa talven aikana.

Onnea matkaan!

Max

Max - Tuotepäällikkönä Watskilla vuodesta 2015

Max on syntynyt ja kasvanut meren rannalla ja alkoi purjehtia 7-vuotiaana. Hän osti neljännen veneensä (sama, joka hänellä on tänään) 25-vuotiaana. Vene on Maxi Fenix ​ja ​nimeltään Linneaja sitä käytetään usein - sekä ystävien kanssa purjehtimiseen että kilpailuihin.

Max on kilpaillut paljon - mukaan lukien kaksi maailmanmestaruutta X-35: ssä ja osallistuminen Allsvenskaniin.

Hän on työskennellyt veneen varusteiden kanssa koko aikuisen elämänsä. Erityisiä osaamisalueita ovat köydet, akut ja muu venesähkö sekä puuosien korjaus ja kunnossapito.

Produkter til afmastning
?
Ostoskärry
Kirjaudu sisään
Unohditko salasanasi?
Rekisteröidy
Oletko jäsen? Kirjaudu sisään hyödyntääksesi edut
Salasana unohtunut
Täytä alle sähköpostiosoitteesi niin lähetämme sinulle ohjeet salasanan nollaamiseksi