Watski Logo Light
Hakuehdotukset
Näytää Tuotteet
Näytä kaikki

Miten valitsen oikean potkurin?

Lue oppaamme oikean potkurin valintaan

Oletko aikeissa vaihtaa potkurin perämoottoriisi tai sisäperämoottorin potkurin?
Potkurin ominaisuudet vaikuttavat veneen käyttäytymiseen huomattavasti. Alkuperäinen potkuri, joka tulee moottorin mukana, on yleensä vakiomalli, joka toimii hienosti. Jos haluat potkurille paremman suorituskyvyn tai potkurin, joka sopii paremmin siihen tarkoitukseen, mihin venettä eniten käytetään,voi uuteen potkuriin investoimisesta olla paljon hyötyä. Valintaan vaikuttavat seikat kuten kierrosluku maksiminopeudella, potkurin halkaisija sekä nousu.

Mikä on tärkeintä sinulle, kiihtyvyys vai hyvä polttoainetalous?
Ensiksi sinun tulee miettiä, mihin venettä käytät. Haluatko ensisijaisesti harrastaa vesihiihtoa vai käytätkö venettä enemmän kalastukseen? Aloita laskemalla veneen kokonaispaino. Mitä vene painaa ja kuinka paljon "sisältö" painaa, eli kuinka monta ihmistä ja paljonko lastia veneessä yleensä on.

Mikä koko?
On helppo ajatella, että mitä suurempi potkuri, sitä parempi lopputulos. Näin helppoa se ei ole. Yksinkertaisesti sanottuna, suuri potkurin halkaisija aiheuttaa suuren liikkeen vedessä, mikä antaa suuren työntövoiman. Potkurin koko mitataan etäisyydellä potkurin keskiön keskiosasta lavan ulkoreunaan kerrottuna kahdella. Yksikkö ilmoitetaan tuumina. Pienemmän halkaisijan omaavalla potkurilla on vähemmän veden vastusta työstettävänä ja yhdistettynä korkeampaan nousuun, parantaa tämä huippunopeutta. Toisaalta vetolujuutta ja kiihtyvyyttä voidaan parantaa suuremmalla potkurin halkaisijalla ja pienemmällä nousulla. Molemmat näistä vaihtoehdoista voivat johtaa samaan huippunopeuteen moottorille, mutta voivat tarjota veneelle täysin erilaiset ominaisuudet.

Kuinka valitsen potkurin veneelleni?
Veneen ja moottorin oikea potkurikoko määritetään täyskaasuulla. Moottorityypillesi suositeltu enimmäisnopeus löytyy yleensä moottorin käyttöohjeista. Valitse potkurityyppi ja koko, joka antaa veneellesi maksimaalisen suorituskyvyn, kun moottori toimii suositellulla nopeusalueella. Oikea potkurikoko estää moottorin ylikuumenemisen, mutta antaa silti moottorin saavuttaa vähimmäiskierrosmäärän maksimiteholle.

Mittaa saavuttamasi enimmäisnopeus nykyisen potkurisi avulla. Jos ylität suositellun enimmäisnopeuden tämän testin aikana, älä anna lisää kaasua. Jos moottori menee testin aikana ylikierroksille, sinun on lisättävä potkurin nousua. Nousun kasvattaminen 2" pienentää kierrosnopeutta noin 300-400 kierrosta minuutissa. Jos et saavuta suositeltua kierrosnopeutta, pienennä nousua kierrosnopeuden lisäämiseksi. Vaihtaminen potkuriin, joiden lavoissa on kupit, pienentää myös kierrosnopeutta. Saman halkaisijan omaava potkurin potkuri vähentää samalla nopeutta noin 200 kierrosta minuutissa.

Liian korkea kierrosluku = Enemmän nousua tai isompi halkaisija.
Moottori ei jaksa ottaa tarpeeksi kierroksia = Pienempi nousu tai halkaisija.
Haluat paremman kiihtyvyyden = Isompi halkaisija ja pienempi nousu.
Haluat isomman huippunopeuden = Isompi nousu ja pienempi halkaisija.


Muista, että halkaisija on potkurin kuvauksessa annettu ensimmäinen numero. Nousu on potkurin kuvauksessa ilmoitettu toinen numero.

Tavallisia termejä:

Halkaisija - Potkurin koko. Etäisyys potkurin keskiöstä lavan ulkoreunaan x2. Ilmoitetaan tuumissa. Halkaisija on ensiksi ilmoitettu luku potkurin kokokuvauksessa.

Nousu  - Teoreettinen etäisyys, jonka potkuri kiertyy eteenpäin yhden kierroksen aikana. Ilmoitetaan tuumissa. Nousu on toiseksi ilmoitettu luku potkurin kokokuvauksessa.

Kun ajat täydellä kaasulla, moottorin tulisi pyöriä täysillä kierrosluvuilla, jolloin se toimii tehokkaimmin. Silloin polttoainetalous on optimaalinen. Pienemmät potkurit antavat suuremman kierrosnopeuden ja suuremmat potkurit tarjoavat pienemmän kierrosnopeuden.

Jos moottorisi käy ylikierroksilla täydellä kaasulla, sinulla on todennäköisesti liian pieni potkuri tai liian pieni nousu. Jos kierroksia on liian vähän, sinulla on todennäköisesti liian suuri potkuri tai liian iso nousu potkurissa.

Kuppi - Potkurilavan kulhon muotoinen reuna, joka kerää vesimassan

Monissa nykyisissä potkureissa on kuppi potkurin lavan takareunassa. Sitä voidaan kuvata kaarevaksi lipaksi, joka antaa potkurille paremman pidon vedessä, mikä johtaa isompaan nousuun, siirtäen samalla lapojen johtoreunaan osuvaa alipainetta, ja estäen näin kavitointia. Useimmissa tapauksissa kuppi takaa myös paremman kiihtyvyyden. Tämä toimii hyvin myös moottorin ollessa voimakkaasti nostettu ja johtaa yleensä suurempiin huippunopeuksiin.

Ventilaatio - Syntyy tilanteessa, jolloin ilmaa tai pakokaasuja pääsee potkurilavoille. Ventilaation yhteydessä veneen nopeus putoaa ja moottorin kierrosluku nousee erittäin nopeasti. Ventilaatio voi syntyä jyrkissä kaarroksissa, jos moottori on asennettu korkealle, tai jos moottori/vetolaite trimmataan liian korkealle.

Kavitaatio - Syntyy kun paine potkurilapojen takapinnalla laskee jyrkästi. Tämä synnyttää mikroskooppisen pieniä kuplia potkurilavan pinnalla. Monet potkurit kavitoivat osittain normaalin käytön aikana, mutta äärimmäinen kavitointi voi rikkoa potkurin kun kuplat särkyvät lapojen pinnalla. Kavitaatiolle on lukuisia eri syitä kuten vääränmallisen potkurin käyttö, sopimaton nousu, kolhut potkurin lavoissa jne.

Kallistus eli Rake - Lapojen kallistuminen taaksepäin suhteessa potkuriakseliin.

Rake on potkurilapojen kallistus suhteessa potkurin keskiöön. Potkurilavat voivat olla kallistettuna joko eteen-tai taaksepäin. Kallistus vaikuttaa veden virtaukseen potkurin läpi ja siten veneen suorituskykyyn ja huippunopeuteen.

?
Ostoskärry
Kirjaudu sisään
Unohditko salasanasi?
Rekisteröidy
Oletko jäsen? Kirjaudu sisään hyödyntääksesi edut
Salasana unohtunut
Täytä alle sähköpostiosoitteesi niin lähetämme sinulle ohjeet salasanan nollaamiseksi