Sulje
Kanta-asiakkuus
Ostoskärry

4 seikkaa, jotka tulee tarkistaa ennen kauden alkua

Raymarine-asiantuntija, Alan Watson, antaa neuvoja veneen tarkistamiseen ennen kauden alkua, jotta voit tuntea olosi turvalliseksi vesillä

Uuden kauden alku on täydellinen ajankohta kaikkien navigointilaitteidesi päivittämiselle. Varmista samalla, että laitteissasi on oikeat asetukset, jotta veneily on turvallista tulevien kuukausien ajan.

Tunnetulla navigointiasiantuntijalla Alan Watsonilla on asiakkaita sunnuntaiveneilijöistä ammattimerimiehiin. Hän tarjoaa parhaat neuvonsa, jotta voit varmistua siitä, että veneesi elektroniikka on valmiina uuteen kauteen vesillä.

1. Monitoiminäyttä

Monitoiminäytöt ovat mullistaneet navigoinnin, ja nämä älykkäät ja intuitiiviset näytöt tarjoavat paljon vaihtoehtoja purjehtijoille. Veneilijänä sinulla on käden ulottuvilla runsaasti tietoa, mikä säästää aikaa ja vaivaa aluksella. Jopa kaikkein vannoutunein paperikarttojen käyttäjä voi helposti todeta monitoiminäytön korvaamattomat edut. Monitoimilaitteiden käyttö on helppoa, ne voivat säästää aikaa, lisätä tehokkuutta ja parantaa turvallisuutta aluksella. Monitoiminäytön käyttäminen tekee vesilläolosta entistä hauskempaa ja mukavampaa.

Monitoiminäytön asetusten tarkistaminen:

Viikonloput ennen ensimmäistä vesimatkaa ovat ihanteellinen aika näpytellä monitoimilaitettasi ja varmistaa, että tärkeimmät asetukset ovat kohdallaan. Tarkista ensin, että karttaplotteri on ajan tasalla, käynnistä järjestelmä ja tarkista, että saat hyvän GPS-sijainnin. Tämä on ensimmäinen kriittinen vaihe: "Missä minä olen?" Seuraava kohta on syvyys, joten tässä kohtaa on varmistettava, että saat luotettavan syvyyslukeman kaikuluotaimesta tai Fishfinderista. Tarkista sitten, että matalan veden hälytykset on asetettu haluamallasi tavalla. Kun nämä tiedot on tarkistettu, seuraava askel on varmistaa että näet muut vesilläliikkujat ja että oma veneesi nähdään. Siksi tulee tarkistaa, että näet AIS-kohdeobjektit karttaplotterissa, ja jos sinulla on B-luokan AIS-lähetys, tarkista, että se toimii myös oikein.

Jos et ole päivittänyt vuoden 2015 jälkeen, on olemassa vaara, että järjestelmäsi on vanhentunut, joten menetät viimeisimmät ominaisuudet ja virhekorjaukset. Muista tarkistaa uusin ohjelmisto Raymarine.com-tuotteen tuotepäivityksiä koskevasta osiosta.

2. Autopilotti

Jos veneessäsi on autopilotti, karttaplotteri käyttää siinä olevaa kompassia suunnan antamiseen. Käynnistä suuntavektori (aiemmin punainen, nyt violetti) karttaplotterissa ja varmista, että se osoittaa oikeaan suuntaan. Jos se ei ole oikein, on olemassa vaara, että joku on jättänyt työkalulaatikkonsa anturin viereen. Silloin kannattaa suunnata satama-alueen ulkopuolelle kalibroimaan vanhempi autopilotti. Uudet autopilotit tekevät tämän automaattisesti taustalla.

 3. Tutka

Seuraava asia, mitä sinun tarvitsee tehdä, on tutkan tarkastus. Tämä on helpoin tarkistaa satama-alueen ulkopuolella. Tarkista, että kohteet näkyvät näytöllä, ja ohjaa sitten vene kohti pientä kohdetta tutkalla "Head Up" -tilassa (vain testissä - käytän normaalisti "Course Up" -tilaa) ja varmista, että se on näkyvissä kurssilla. Kun olet valmis, siirry karttanäkymään ja kytke päällekkäinasettelu päälle. Varmista, että maakaiku asettuu oikein maan päälle kartalla. Jos näin ei käy, se tarkoittaa, että autopilotin kompassitiedot eivät ole oikein ja ne täytyy kalibroida.

4. VHF

Ja viimeisenä mutta ei vähäisimpänä, älä unohda VHF: ää. Tyypillinen ongelma on antennikaapeliin päässyt vesi. Tämä ei vaikuta itse vastaanottoon, mutta se pienentää lähetysalueen lähelle nollaa. Voit soittaa testipuhelun kaukaiselle asemalle (ei 100 metrin päässä sijaitsevaan venesatamaan) varmistaaksesi, että järjestelmä toimii edelleen.