Kuinka valita oikea kompassi?
Moottorivene
Moottorivene asettaa korkeammat vaatimukset kompassiruusun vaimennukselle, jotta näytöltä voidaan ottaa vakaa lukema. Silva valmistaa kompasseja, jotka ovat poikkeuksellisen vakaita kaikissa olosuhteissa. Kartionmuotoinen NO SPIN -kompassiruusu ei reagoi juuri yhtään veneen nopeuteen tai veneen moottorin aiheuttamaan tärinään. Siinä on pääohjausasteikko kompassiruusun vaakaosassa ja suora lukema ruusun pystysuorassa reunassa. Ihanteellinen veneisiin, joita ohjataan seisoen. 100-sarjan edestä- ja ylhäältä luettavat kompassit, joissa on vain yksi keltainen ohjauslinja, mahdollistavat nopean ja luotettavan lukemisen yhdellä silmäyksellä. Näkyvä asteikko, halkaisijaltaan 70 mm. Täydellinen iskunvaimennus nesteen ominaisuuksien ja kardaaniripustuksen ansiosta.
Purjevene
Purjevene tarvitsee kompassin, joka sietää paremmin veneen kallistumista. Laipioasennetut purjevenekompassit ovat absoluuttisen tarkkoja ja niiden kompassiruusu (jossa kolme tasapainotettua keltaista ohjausviivaa) on vakaa kaikissa olosuhteissa ja kaikissa kallistumissa. Ohjausviivat pysyvät pystysuunnassa jopa äärimmäisessä kallistumissa, kuitenkin enintään 45 astetta. Kaksi ylimääräistä ohjausviivaa mahdollistavat lukemisen ylhäältä. Kaikki kompassit on täytetty läpinäkyvävällä nesteellä, mikä pidentää kompassin käyttöikää.
Kilpakompassit
Maailman johtavat kilpapurjehtijat ovat olleet mukana kehittämässä kompassien kilpamalleja. Taktiset asteikot ja nopean lukemisen mahdollistaminen erottavat nämä muista kompasseista. Kartiomaisessa kompassiruusussa on tasapainoiset ohjausviivat ja pääohjausasteikko ruusun vaakasuorassa osassa ja taktinen asteikko ruusun pystysuorassa reunassa. Tuulen suunnan muuttumisen aikainen havaitseminen voi olla käänteentekevää kilpailutilanteessa. Silvan taktinen asteikko on asteikolla 0-20 vastaavilla luvuilla sekä paapurin että tyyrpuurin puolella. Jos tyyrpuurin puolen lukema on 2, paapuurin lukema on sama. Sinun on siis vain muistettava yksi lukema. Tämä on suuri etu, kun purjehditaan kolmion muotoisella reitillä, jossa haluat hallita sekä tuulen suunnat etkä vain veneen kurssia.