Sulje
Kanta-asiakkuus
Ostoskärry

OPAS: Perämoottorin syyshuolto

Moottorin syyshuollon voi tehdä itse ja se on helpompaa kuin uskoisi! Eikä sen tekemiseen tarvita mitään erityisiä työkaluja. Tarvitset vain hieman tietoa ja sorminäppäryyttä ja olet valmis aloittamaan.

Jos päätät itse huoltaa perämoottorisi, tulet myös oppimaan siitä ja sen toimintaperiaatteista paljon. Näin ollen et tunne itseäsi aivan avuttomaksi, jos moottori sattuisi pysähtymään kesken ajomatkan ja sinun täytyy aloittaa vian hakeminen keskellä ulappaa. Alta löydät DIY-oppaan, joka askel askeleelta tutustuttaa sinut perämoottorin huoltotoimenpiteisiin. Huomaa kuitenkin, että tämä ohje on hyvin yleinen ja se ei välttämättä sovi kaikille moottorimalleille. Jos olet epävarma, kysy perämoottorisi valmistajalta lisäohjeita.

1. Makeavesihuuhtelu


Tämä on yksi syyshuollon tärkeimmistä toimenpiteistä, etenkin jos olet ajanut moottoriveneelläsi suolavedessä. Sen tarkoituksena on estää moottorin sisäosien korroosio, jota suolavesi armottomasti aiheuttaa. Myös sisävesillä ajettuun moottoriin kannattaa tehdä glykolihuuhtelu sen jäätymisen estämiseksi. Voit käyttää apuna esim. roskatynnyriä tai muuta suurta tynnyriä. Veden tulee peittää koko vaihdelaatikko ennen kuin moottori käynnistetään. Isommille moottoreille voi sen sijaan käyttää huuhtelumuhveja, (104228) ja tällöin moottoria ei tarvitse edes irrottaa veneestä. 

Anna moottorin käydä muutama minuutti ja varmista samalla, että sen jäähdytys toimii asianmukaisesti.  

2. Ruiskuta sisään moottorin suojaöljyä (ainoastaan kaksitahtimoottorit). 


Ota moottorista kansi irti. Mikäli kaasuttimen imuventtiili on suojattu erikseen, poista myös tämä suoja. Sulje polttoainehana tai irrota polttoaineletku. Kun moottori pysähtyy polttoaineen loppumisen johdosta, ruiskuta sisään runsaasti moottorin suojaöljyä kaasuttimeen, kunnes moottori täysin sammuu. Asenna imuventtiilin suoja takaisin paikalleen ja laita moottorin kansi kiinni. 

Nelitahtimoottoreissa vaihdetaan ylläolevan sijasta moottoriöljy ja öljynsuodatin. 

3. Polttoainejärjestelmä

Laita tankkiin polttoaineen lisäainetta, joka estää veden kondensoitumista tankkiin talven aikana.

4. Puhdista

Moottorin ruostevaurioilta välttyäksesi, moottori kannattaa pestä perusteellisesti myös ulkopuolelta. Käytä lämmintä vettä ja mietoa pesuainetta, huuhtele lopuksi huolellisesti makealla vedellä. Kuivaa moottori lopuksi säämiskällä tai vastaavalla.

5. Vaihda vaihteistoöljyt

Aseta moottorin alle muovisaavi tai vastaava. Melko isoa ruuvimeisseliä käyttämällä saat auki alimman öljypropun. Avaa sen jälkeen myös toinen öljyproppu.  Öljy on väriltään mustaa tai tumman harmaata. Mikäli öljy on enemmän ruskeaa, on siihen sekoittunut vettä. Usein tämä johtuu siitä, että potkurin tefa ei ole tiivis tai öljyproput vuotavat. Näiden tiivisteet kannattaa silloin vaihtaa. Tarvittaessa koko vaihteisto voidaan painetestata ammattitaitoisella venevarikolla. 

Voit jatkaa seuraavan vaiheen työstämistä samalla kun odottelet öljyjen valumista. Muista viedä öljyt lopuksi kierrätysasemalle asianmukaiseen ongelmajätekäsittelyyn.

6. Sinkkianodeiden vaihto

Moottorista löytyy vähintään yksi tai useampi sinkkianodi. Niiden tarkoituksena on "uhrautua" korroosiolle jalompien metallien edestä. Sinkkianodit tulee vaihtaa viimeistään, kun niistä on noin puolet jäljellä. 

7. Sytytystulppien tarkistus ja vaihto

Irrota sytytyskaapeli varovasti sytytystulpasta. Älä vedä johdosta vaan ota kiinni tulpan päästä. Käytä sytytystulpan avainta irrottamiseen. Jos edellisestä vaihdosta on pitkä aika tai monta käyttötuntia, tulee tulpat vaihtaa uusiin. Kevyesti karstoittuneen tulpan voi vain puhdistaa. Ruiskuta hieman moottorin suojaöljyä sytytystulpan alle ja vedä kevyesti käynnistysnarun avulla moottori liikkeelle. Laita lopulta sytytystulppa takaisin paikalleen. 

8. Voitele

Moottorissa on yleensä useita rasvanippoja, jotka tulee voidella vedenpitävällä rasvalla (107511). Käytä rasvapumppua (106483) ja pumppaa sisään voiteluainetta, kunnes sitä alkaa pursuta ulos aukoista. 

9. Voitele lisää

Kaikki liikkuvat osat on hyvä suojata vedenpitävällä rasvalla. Voit valita ruiskutettavan rasvan mutta yhtä hyvin toimii purkissa oleva rasva (107511), jota levitetään pensselillä. Käy läpi mm. kaasukahva yms. Kaikkea, mikä liikkuu, voit voidella hieman, unohtamatta ruuveja, joilla kiinnität moottorin veneeseesi. Mikäli veneessäsi on ratti, voit liikutella sitä edestakaisin ja rasvata ohjauskaapelin, joka paljastuu sitä suojaavan kuoren alta rattia kääntämällä. 

10. Polttoaineen suodattimen vaihto

Osassa moottoreita on polttoaineen suodatin tai vedenerotin, joka tulee muistaa tyhjentää, vaihtaa tai puhdistaa. Joissain moottoreissa on ulkoinen suodatin, joka tulee vaihtaa vuosittain. Tämä on erityisen tärkeä muistaa, sillä polttoaineisiin liittyvät ongelmat ovat yleisimpiä syitä moottorin pysähtymiseen. Mikäli sinulla on vanha peltitankki, suosittelemme sen vaihtamista muoviseen tankkiin (108402). Peltitankit ruostuvat sisältä ja niistä irronneet epäpuhtaudet voivat tukkia moottorisi polttoainejärjestelmän. Varmista ettei polttoaineletkussa ole halkeamia tai reikiä.

11. Potkuri

Varmista, ettei moottori pääse vahingossa käynnistymään kesken potkurin huollon! Irrota potkuri poistamalla ensin sen kiinnitysmutterin lukitussokka. Irrota sen jälkeen mutteri ja vedä varovasti potkuri pois paikaltaan samalla varoen, ettei painelevy putoa ja huku. Pidä silmällä sitä, missä järjestyksessä eri prikat asennetaan akselille, jotta saat ne myös takaisin oikeaan järjestykseen. 

Tarkista nyt potkurin kunto ja vaihda se tarvittaessa uuteen. Epätasaisesti pyörivä potkuri voi tuntua tärinänä ja epätasapainona ajaessa ja johtaa lopulta veden vuotamiseen vaihteistoon ja kalliiseen korjaukseen. 

Tarkista että akseliin ei ole kietoutunut siimoja tai vesikasveja ja poista kaikki epäpuhtaudet. Levitä akselille rasvaa/vesivaseliinia ja asenna potkuri ja painelevy takaisin paikoilleen. Vaihda tarvittaessa lukitussokka tai paina vanha lukitussokka tiiviisti paikalleen. 

12. Suojaa

Suojataksesi moottoria ruostumiselta, voit ruiskuttaa koko moottorin  CRC 6-66 monitoimisprayllä. Moottorin päälle muodostuu lähes näkymätön kalvo, joka suojaa sitä kosteudelta ja korroosiolta. Ruiskuta mielellään myös sähköliittymien päälle estääksesi niiden patinoitumisen. Pyyhi lopuksi ylimääräinen öljy kuivalla pyyhkeellä tai rätillä.  

13. Ulkokuori

Puhtaana kiiltävä ulkokuori kertoo heti hyvin hoidetusta perämoottorista Pyyhi kuori puhtaaksi ja levitä sille sen jälkeen venevahaa. Pyyhi pois ylimääräinen venevaha sen kuivuttua hetken. 

14. Vaihteistoöljy

Vanhat proppujen tiivisterenkaat kannattaa ehdottomasti vaihtaa uusiin. Uudet tiivisteet eivät maksa paljoa mutta voivat säästää sinut kalliilta korjauksilta, mikäli vettä pääsee tihkumaan sisään vaihteistoon. Pienille moottoreille voi käyttää kätevään tuubiin pakattua vaihteistoöljyä (105370). Isommille moottoreille toimii paremmin pullon ja pumpun yhdistelmä (105497, 104985). Purista tai pumppaa öljy sisään alemmasta öljypropusta ja jatka, kunnes öljyä alkaa valua ylemmästä propusta. Sulje ensin ylempi proppu (vaihda tarvittaessa tiiviste viimeistään tässä vaiheessa) ja sen jälkeen alempi proppu.  Pyyhi lopuksi pois ylivaluneet öljyt.

15. Säilytys

Moottoria voi nyt hyvin säilyttää kylmässä, mutta kuitenkin kuivassa tilassa. Peitä tarvittaessa suojapeitteellä (11894-10), jolloin moottorin ulkokuori ei pääse naarmuuntumaan säilytyksen aikana.

Lisää merkkikohtaisia ohjeita huollon tekemiseen löytyy omistajan käsikirjasta. 

Onnea huoltotoimiin!